Mówi się, że dobry pomysł na biznes to już połowa sukcesu i jest w tym wiele prawdy. Jednak po tym jak pojawi się pomysł i decyzja o założeniu firmy pojawiają się kwestie formalne, z którymi trzeba się uporać, chcąc prowadzić własny biznes. Ważne kwestie, które należy rozstrzygnąć już na początku to:
- Na początku należy zarejestrować działalność gospodarczą. Jeśli będzie to jednoosobowa firma, wówczas trzeba dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Do tego rejestru będą też wpisani wspólnicy spółki cywilnej. Jeśli ma to być inny rodzaj spółki prawa handlowego – wówczas konieczny będzie wpisy do Krajowego Rejestru Sądowego, który dokonuje się w wydziale gospodarczym sądu rejonowego właściwego dla miejsca prowadzenia działalności.
- Wraz z rejestracją firmy konieczne jest wskazanie adresu prowadzenia działalności gospodarczej. Wówczas pojawia się pytanie: praca zdalna czy w biurze? Oczywiście problem ten nie istnieje jeśli ma to być lokalu usługowy czy handlowy, do którego będą przychodzić klienci. Wówczas wynajem biura czy innej powierzchni komercyjnej jest niejako kwestią oczywistą. Jednak jeśli możliwe jest prowadzenie działalności za pośrednictwem internetu, wówczas przedsiębiorca musi rozważyć czy korzystniejsze jest dla niego wynajmowanie biura, czy praca z domu. Wynajem biura będzie też koniecznością, jeśli firma ma zatrudniać pracowników. Wówczas umieszczenie ich we własnym domu może wiązać się ze sporym dyskomfortem.
- Kolejną kwestią jest wybór formy rozliczenia. Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, można rozliczać się na podstawie karty podatkowej. Małe firmy, które są płatnikami VAT, często wybierają też uproszczoną księgowość, czyli rozliczenie w oparciu o księgę przychodów i rozchodów. Duże firmy z reguły muszą prowadzić pełną księgowość.
Te trzy kwestie dotyczą każdej zaczynające działać firmy. W zależności od branży i rodzaju prowadzonej działalności dochodzi jeszcze wiele dodatkowych kwestii, takich jak na przykład wynajem przestrzeni magazynowej, uzyskanie odpowiednich zezwoleń czy spełnianie wymogów Sanepidu.
Oddzielną kwestią, z którą będzie się musiała uporać także każda rozpoczynająca działalność firma, jest odpowiednia reklama. Aby pozyskać, klientów należy zadbać, aby konsumenci dowiedzieli się o istnieniu przedsięwzięcia oraz zapoznali z oferowanymi przez firmę produktami i usługami. Dlatego jednym z pierwszych działań po rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu jest zaplanowanie działań marketingowych.
Współpraca: Herbewo